Persbericht juni 2024
11 Juli 2024
Eindelijk komen er subsidies voor ontharden van voortuinen en aanleg van geveltuinen
Persbericht Groen Evergem
Signalisatie aan “onvergunde” Pop-up parking wordt aangepast op vraag van Groen
De nieuwe toegang - vlakbij een middengeleider - tot de parking naar de Hopspot via de Noordlaan te Ertvelde geeft aanleiding tot gevaarlijke verkeerssituaties (zie foto). Bij het uit- of inrijden mag je de straat ter hoogte van de parking niet overstreken wegens een witte volle lijn. Op vraag van Groen stemde de gemeenteraad eenparig in met het bijsturen van de signalisatie.
Groen-raadslid Katheen Pisman:”Wie de parking van Hopspot verlaat en richting Ertvelde wil, moet in principe toch rechtsaf slaan en richting Kluizen kiezen. In de praktijk gebeurt dit natuurlijk niet. Wie vanuit Kluizen vanop de Noordlaan op de parking wil moet - volgens het verkeersreglement - ook voorbij de middengeleider rijden en dan linksomkeer maken. Dat is de theorie… en de toestand die gecreëerd werd door het toelaten van deze nieuwe toegang”.
Schepen Lucas Vander Meersch (CD&V) probeerde het probleem te minimaliseren. Hij betoogde dat dat uitrit enkel is gemaakt voor landbouwvoertuigen. De gemeente zou geen andere optie hebben gehad omdat de vroegere uitweg door de heraanleg van het kruispunt met de Vaarstraat niet langer bruikbaar was (en omdat ze anders de subsidies voor de aanleg van een nieuwe middengeleider zouden mislopen). De schepen liet verstaan dat de markering zal worden aangepast. Groen vindt dit niet de goede aanpak, maar wacht de uitvoering van de beslissing af.
Groen had ook vragen bij het openblijven van de tijdelijke parking. Op de gemeenteraad van oktober vorig jaar werd de afbakening van het gemeentelijk uitvoeringsplan Hoge Wal aangepast. “Sinds november is er hierdoor een ‘pop up-parking’ aan de Hopspot. Is de termijn van uitbating van die pop-up-parking intussen niet verlopen?” zo wou raadslid Pisman weten. In principe bedraagt de maximale termijn voor een pop 4 x 30 dagen per jaar. De schepen van mobiliteit antwoordde dat de diensten zeggen dat het niet te controleren valt of deze parking ononderbroken uitgebaat werd. Groen vindt dit een voorbeeld van de struisvogelpolitiek en een gebrek aan visie op ruimtelijke ordening en mobiliteit.
Eind mei had Groen al uitleg gevraagd over net gecreëerde extra toegang naar de Noordlaan. De zogenaamde ‘pop-up’-parking aan de Hopspot te Ertvelde dreigde door de aanleg van het tweerichtingsfietspad in de Vaartstraat even onbereikbaar te worden. Daar werd snel een mouw aan gepast. Er werd immers plots een nieuwe uitweg via de Noordlaan gerealiseerd.
Hiervoor moest wel een boom sneuvelen en een extra toegang worden gecreëerd over de gracht. In het verleden werd er - om redenen van verkeerveiligheid - nochtans altijd heel karig omgesprongen met het verlenen van dergelijke extra uitweg via de Noordlaan (bv voor de school in Kluizen). Navraag leerde toen al dat er geen vergunning voor de werken werd aangevraagd. Er kwam wel een mailtje van Agentschap Wegen en Verkeer waarin het oké werd gegeven!? Op de gemeenteraad eind juni gaf de schepen van mobiliteit toe dat de gemeente een pv kreeg (voor de boom) en aanmaning voor een bouwovertreding (voor de overwelving).
De schepen verdedigde toen de nieuwe toegang: de oude toegang van de parking naar de Vaartstraat zou door de aanleg van het tweerichtingsfietspad straks onveilig worden. Het is nu afwachten hoe de signalisatie zal aangepast worden en of het inderdaad een veiliger alternatief zal zijn voor de zwakke weggebruikers...
Contactpersoon: Kathleen Pisman & Paul De Neve
Algemene gemeentebelastingen worden ook nog op papier verstuurd
Meer en meer gebeurt overheidscommunicatie digitaal. Op 21 mei kwam zo ook de algemene gemeentebelastingen binnen. “Op papier ontvingen de Evergemse burgers voorlopig geen aanslag. Een besparing?”, zo vroeg Groen-raadslid Paul De Neve. Hij stelde voor om de digitale kloof niet nodeloos groter te maken en voor een tweesporenbeleid te kiezen. De meerderheid stemde ermee in om in bepaalde gevallen de aanslag ook op papier te blijven sturen. Personen wiens eBox niet geactiveerd is en reminders zal men ook op papier blijven sturen.
De aanleiding van de vraag van Groen waren de resultaten van een recente barometer digitale inclusie van de Koning Boudewijnstichting. Vier op de tien Belgen zijn vandaag digitaal kwetsbaar, zo toont die barometer zwart op wit. Paul De Neve: “De digitalisering van de samenleving gaat heel snel. Mensen moeten zich constant up-to-date houden, qua middelen en qua vaardigheden zo zegt professor sociale wetenschappen Koen Ponnet (UGent), die meewerkte aan het onderzoek. Er zijn ook steeds meer problemen met phishing, waardoor mensen niet goed meer kunnen inschatten wat betrouwbaar is en wat niet. Uit de barometer blijkt ook dat vorig jaar meer dan een op de vijf (22 procent) van de Belgen het internet slechts via één toestel gebruikt. In de meeste gevallen gaat het om een smartphone. Bejaarden maar ook laagopgeleide jongeren tussen de 16 en 24 jaar kunnen bijna de helft minder goed overweg met de digitalisering in vergelijking met hun leeftijdsgenoten die hoogopgeleid zijn”.
Schepen Depoortere (N-VA) bevestigde dat het de eerste maal is dat Evergem de belastingen enkel digitaal uitstuurde. De schepen beaamde wel dat dit een eerste stap is en dat de activatie van de eBoxen goed zal opgevolgd worden. De meerderheid stemde uiteindelijk in met het voorstel van Groen om te kiezen voor een tweesporenbeleid en mensen dus ook een papieren aanslag te sturen indien aangewezen.
Contactpersoon: Paul De Neve
Groen suggereert bijkomende aanpassingen voor De Lijn
Groen heeft op de gemeenteraad gepleit voor het inleggen van een rechtstreekse buslijn tussen Ertvelde en Evergem. Vandaag is dit na een recente aanpassing enkel mogelijk met buslijn 54, via overstap in Kerkbrugge-Langerbrugge.
De mobiliteitsschepen bevestigde dat vooral de inwoners van Ertvelde en Rieme slecht bedeeld zijn sinds de invoering van de nieuwe regeling van De Lijn. “Wat zijn de kansen op extra aanpassingen?”, zo wou Groen-raadslid Kathleen Pisman weten. Concreet suggereerde ze extra bussen op woensdagnamiddag vanuit Eeklo naar Ertvelde en het inleggen van een alternatieve lijn 55, die een ander traject volgt waardoor er een rechtstreekse verbinding ontstaat tussen Ertvelde en Evergem.
De schepen van mobiliteit, Lucas Vander Meersh (CD&V) beloofde ons voorstel op tafel te leggen. Hij bevestigde ook dat zijn mailbox overstelpt wordt door ontevreden reizigers. Hij hoopte dat de komende Vlaamse regering de middelen voor De Lijn zal verhogen, waardoor er meer mogelijkheden komen voor ingrijpende bijsturingen.
Contactpersoon: Kathleen Pisman
Fietspad wordt veiliger aan kruispunt Kapellestraat-Reibroekstraat, parking wordt ander verhaal
Al jaren is het fietspad op de hoek Kapellestraat-Reibroekstraat een gevaarlijke situatie. Wie voorbij de sporthal met de fiets wil afslaan richting Reibroekstraat, moet een haakse bocht nemen. Nu de frituur verplaatst werd zijn er mogelijkheden om de situatie voor fietsers veiliger te maken. De omgevingswerken aan de gemeentelijke basisschool in Evergem zijn nu volop bezig. Werd het aanpassen van de fietsinfrastructuur meegenomen in de werken? Paul De Neve: “Zijn er plannen om het fietspad op het kruispunt veiliger te maken”. Lucas Van der Meersch (CD&V), de schepen van mobiliteit bevestigde dat de haakse bocht weggewerkt wordt. Groen is tevreden dat de gemeente deze quick win, al door Groen gesuggereerd in het begin van deze legislatuur, eindelijk gerealiseerd heeft
Nu is het afwachten hoe de in- en uitrit van de nieuwe parking aan de gemeenteschool, iets verderop zal georganiseerd worden. De keuze voor inplanting van zo’n in- en uitrit op die plaats heel nabij datzelfde kruispunt is onbegrijpelijk, zo vindt Groen.
Contactpersoon: Paul De Neve
Wat straks met beurteling parkeren: Groen vraag inventaris en visie
In de nieuwe Wegcode, die in 2026 van kracht wordt, zal het principe van het beurtelings parkeren niet meer opgenomen zijn. Paul De Neve: “In hoeveel straten geldt er vandaag in Evergem nog beurtelings parkeren, welk alternatief voorziet het bestuur en hoe plant men dit aan te pakken in de praktijk?
Schepen van mobiliteit Lucas Van der Meersch (CD&V) kon niet echt concreet antwoorden op onze vraag maar beloofde een inventaris op te vragen. Volgens hem gaat het om een beperkt aantal straten. Er is ook nog niet nagedacht over de toekomstige aanpak. Groen pleit ervoor om goed voorbereid te doen op basis van cijfers. Het is aan te bevelen om dit straat per straat te onderzoeken en in overleg te gaan met de bewoners, ook van de omliggende straten.
Contactpersoon: Paul De Neve
Eindelijk op aandringen van Groen subsidies voor ontharden van voortuinen en aanleg van geveltuinen
Na jarenlang aandringen van Groen Evergem werd eindelijk na bijna 6 jaar subsidiereglementen in de gemeenteraad goedgekeurd voor de ontharding van voortuinen en voor de aanleg van geveltuinen. Burgers die ontharden kunnen 10 euro/m² (gazon) of 15 euro/m² (beplanting) subsidie ontvangen als ze hun voortuin of oprit ontharden, met een maximum tot 500 euro. Groen pleitte er met succes voor dat de beplanting inheems diende te zijn, om te voorkomen dat uitheemse beplanting de inheemse beplanting zou overwoekeren. Ook bij geveltuinen kunnen burgers een eenmalige subsidie per geveltuin van 50 euro ontvangen. Het zijn voor Groen kleine stapjes vooruit om Evergem groener te maken.
Groen vroeg ook of er nog verdere inspanningen volgen (bijvoorbeeld ondersteuning voor groendaken). In het verleden stelde Groen ook al voor om een apart reglement te maken ter stimulering van het deels ontharden van de vele bedrijventerreinen. Deze ambitie heeft de huidige bestuursploeg blijkbaar niet. Werk op de plank voor de volgende bestuursploeg.
Contactpersoon: Eddy Colombeen