Groen voert actie voor elektrificatie spoorlijn Eeklo-Gent-Ronse

30 December 2021

Groen voert actie voor elektrificatie spoorlijn Eeklo-Gent-Ronse

Gemeenteraadslid Eddy Colombeen van Groen Evergem nam op zaterdag 18 december samen met andere lokale Groenafdelingen de trein om de elektrificatie en een betere dienstverlening op de spoorlijn Ronse - Eeklo te vragen.


Er is geen enkele provincie in België waar nog zo veel dieseltreinen rijden als in Oost-Vlaanderen. Bovendien voldoen de huidige dieseltreinen als sinds 2005 niet meer aan de Europese uitstootnormen. Uit een studie die de FOD Mobiliteit en Vervoer liet uitvoeren door het Transport & Mobility Leuven blijkt dat de treinlijn Ronse - Eeklo de drukst gebruikte dieselspoorlijn voor personenvervoer is in heel België. Het aantal gereden treinkilometer op deze treinlijn is zelfs hoger dan de som van alle andere dieselspoorlijnen samen. Uit de studie - die het behoud van dieseltreinen vergeleek met elektrificatie, batterijtreinen of waterstoftreinen - blijkt dat voor de spoorlijn in onze regio elektrificatie met voorsprong het beste alternatief is. De hoogste maatschappelijke winst wordt zelfs geboekt met een snelle elektrificatie vanaf 2025.
 
"We vragen uitdrukkelijk de elektrificatie van de spoorlijnen tussen Ronse en Eeklo. Nu Groen mee in de federale regering zit, willen we met deze regionale actie ervoor zorgen dat het dossier van onze spoorlijn bovenaan komt te liggen. Dit past immers perfect binnen de doelstellingen van onze regering: 55% minder CO2-uitstoot tegen 2030 en een verbetering van het treinaanbod."
 
De ecologisten planden oorspronkelijk een grotere actie, maar beperkten zich in aantal wegens covid. "We houden ons uiteraard aan alle covid-regels, maar vinden het belangrijk dat dit snel bovenaan de agenda van de federale regering en Infrabel komt."

"De elektrificatie van de spoorlijnen (86 en 58) kan de dienstverlening enkel ten goede komen en heeft daardoor ook een rechtstreeks positieve invloed voor de reizigers. Elektrische treinen zijn moderner, veel comfortabeler, milieuvriendelijker en minstens even betrouwbaar als dieseltreinen." aldus raadslid Eddy Colombeen.

 

lees meer op VRT Nws